Megéri-e Teslát venni? Mennyit fogyaszt?
Az elmúlt két évtized egyik legizgalmasabb vállalkozása a Tesla. Valószínűleg még az is hallott a Tesláról és Elon Muskról, akinek eszébe se jutott még elektromos autót vásárolni. Aki kacérkodik az e-autóval, már biztos töviről-hegyire ismeri a különböző Tesla-típusokat és Elon Musk változatos, olykor meghökkentő kísérleteit.
A Tesla rövid története
A Tesla céget 2003-ban alapították Kaliforniában (hol másutt? :)), nevét a szerb származású feltalálóról, Nikolai Tesláról kapta. Tesla az Osztrák-Magyar Monarchia területén született, szerb etnikumú szülőfaluja ma Horvátországban található. Mielőtt Tesla az USA-ba emigrált volna, Puskás Tivadar keze alatt dolgozott Budapesten. A névadó elképesztően sokoldalú életművet hagyott maga után, dolgozott és rivalizált Edisonnal.
Elon Musk, akinek a neve szinte összeforrt a modernkori Tesla márkával, csak egy évvel később csatlakozott a céghez. 2008-ban jelent meg a cég első modellje, a Tesla Roadster villanymotoros sportautó. A Tesla cég sosem ment a szomszédba némi látványos marketingért. A 2008. áprilisában megtartott európai (egész pontosan monacói) Tesla-prezentáción a Forma-1 guru Damon Hill mellett részt vett Albert herceg és Bono a U2-ból.
2009-ben már nemcsak sportautót, de klasszikus szedánt is lehetett vásárolni a Teslától. Persze továbbra is szigorúan elektronikus meghajtású autókról beszélünk! Ez volt a Tesla Model S. Ezután dobták piacra a Tesla Model X-et, ami egy SUV járgány, majd jött a Tesla Model E és a Tesla Model 3.
A cég nemcsak az elektronikus autók fejlesztésében volt úttörő, de az autopilot, vagyis az önvezető rendszerek területén is maradandót alkotott. 2015-ben pedig bejelentették, hogy belépnek a háztartási és ipari energiatárolás piacára is a Powerwall és Powerpack nevű termékeikkel. A Tesla által fejlesztett nagy kapacitású integrált lítiumion-akkumulátorok elsősorban a napelemekkel előállított energia helyben történő tárolására szolgálnak, akár teljesen önálló áramellátással rendelkező és központi elektromos hálózattól független háztartásokat és ipari létesítményeket létrehozva. Az akkumulátorok másik felhasználási lehetősége, hogy a már meglévő elektromos hálózattal integrálva biztosítsa a folyamatos áramellátást, egyfajta egész épületet ellátó szünetmentes tápegységként. (Forrás: wikipedia)
Milyen Tesla autókat lehet Magyarországon megvásárolni? Mennyibe kerülnek a Teslák?
A TESLA Model X autó a Model S alapjaira épült és egy vagy két elektromotor hajtja. Hét személy szállítására alkalmas és az elektromos meghajtás elhelyezése miatt elöl és hátul is nagyméretű csomagtartóval rendelkezik. A Model X jellegzetes elemei a felfelé nyíló szárnyas ajtók. A WLTP mérési mód szerint a Long Range kivitelek hatótávolsága 500 kilométer felett van.
A Tesla Model Y Long Range verzióját már 67990 euróért megrendelhetjük, ennek az autónak a hatótávja 507 km, végsebessége 217 km/h. Ha cifrázzuk (szín, belső, felni, önvezetés), további 4-15 000 eurót költhetünk rá.
A Tesla Model Y Performance AWD hatótávja 480 km, végsebessége 250 km/h, ára pedig alapfelszereltséggel 74390 euro.
A Tesla S model jelenleg nem rendelhető Magyarországon, de a Plaid AWD verzió potom 151 690 eurós áron már a miénk lehet. Persze az ár attól is függ, hogy milyen színben, felnivel rendeljük meg az autót és hogy milyen szintű automata pilóta szolgáltatást várunk el a géptől. A vörös metál színért további 3200 eurót kell leszurkolnunk és ha full self driving módban kérjük, akkor 7990 eurót kell még fizetnünk.
A modellt úgy tervezték, hogy a Tesla korábbi modelljeinél jóval olcsóbb legyen. A vállalat egyik célja az volt, hogy ez legyen az első tömeggyártású elektromos autó, ami ára miatt széles tömegek számára is elérhető. Másrészt a Tesla igyekezett szélesebb közönséget elérni és ezzel javítani profitabilitásán. A Model 3 alapárát bemutatásakor 35 000 dollárra (akkori árfolyamon számolva körülbelül 9,7 millió forintra ígérte a gyártó, ami ekkor körülbelül fele volt a Tesla Model S árának.
Mennyit fogyaszt egy Tesla?
Az elektromos autóknál megadnak egy gyári fogyasztási adatot és aztán ott van a valós, mért adat. A fogyasztást kwh/100 km-ben szokták megadni, a Tesla Model 3 Standard Range modellé 19,5 kwh, a Tesla Model 3 Long Range-é 20,9 kwh, a Tesla Model X 100 D-é 24,0 kwh, Itt elsősorban a hatósugarat érdemes nézni, vagyis azt, hogy mekkora távot képes megtenni egy Tesla egy töltéssel.
Milyen lehetőségek vannak otthoni töltésre?
A Teslák és az elektromos autók otthoni töltése meglehetősen egyszerű, az elkektromos hálózatra kell csatlakoztatni és 220 voltos váltóáramra lesz szükségünk. A legkisebb teljesítményű töltő berendezések 3,7 kw körül teljesítenek, a töltési idő pedig típustól függően átlagosan 6-10 óra.
Az elektromos autóknál ha otthoni felhasználású, hagyományos lassú töltőnk van, akkor 1 vagy 3 fázisról, a régebbi e-autók akkumulátorai 16 Amperrel, míg a legújabb, felsőkategóriás járműveké 40 Amperrel is tölthetők.
A nagyobb teljesítményű gyorstöltőket, kényelmesebben és praktikusabban lehet használni. Mielőtt telepítenénk egy ilyen töltőt, mindenképp nézzük meg, hogy milyen inverter van az autóban: tisztán elektromos (BEV) vagy plugin hibrid (PHEV). Ez azért fontos, mert hiába telepítünk 2 vagy 3 fázisú töltőt, ha az autó csak 1 fázison tudja ugyanezt a töltést felvenni. Azt sem árt látni, hogy mennyibe kerül a gép feltöltése, és ez az ár miként viszonyul a benzines vagy dízel járgányokhoz.
Az üzemanyag és az elektromos áram ára jelentősen változott, változik a jelenben, ezért csak megközelítőleges árakat tudunk mi is írni. Egy átlagos benzines autó 2500 – 4500 forintnyi üzemanyagot fogyaszt 100 km alatt. Most ne menjünk bele, hogy hatósági vagy ársapkás árszabással van dolgunk. Egy elektromos autó a rezsicsökkentett árammal 500-700 forintból tölthető fel 100 km távra. Ha nincs napelemes rendszerünk, akkor nem feltétlenül éri meg az elkektromos autó otthoni töltése. Viszont egy jól méretezett napelemes rendszerrel költséghatékonyan autózhatunk!
Milyen inverter kell, ha otthon szeretném tölteni a Teslát?
Az elektromos autókhoz hibrid inverterre lesz szükségünk, így nem kell külön elektromos átalakító az autó töltéséhez. Ahogy fent is írtuk, fontos, hogy nem csak a napelemes rendszer inverterét kell megfelelően kiválasztani, de tisztában kell lennünk az autóban található inverter technikai adataival is.
Ha elektromos autót, Teslát szeretne otthon tölteni, mindenképp javasoljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot velünk, segítünk a tudatos tervezésben!
Kérjen díjmentes ajánlatot napelem tanácsadónktól
Ha hatékonyan szeretné csökkenteni otthona energia kiadásait, akkor itt kérjen díjmentes árajánlatot.
A kollégánk megkapja a kérését és egy pontos, az Ön igényeire szabott ajánlattal fogja keresni.